söndag 5 maj 2013

Deff-recept-bomb!

Eftersom jag lider av ständig tidsbrist tog jag tillfället i akt att eliminera en stor tidsbov i vardagen, nämligen matlagning!

Nu har jag lagat både lunch och middag för resten av veckan (självklart deff-mat) och jag tänkte dela med mig av de olika rätterna och recepten.

1. Egen tacokrydda
2. Egen tacosås
3. Protein-guacamole
4. Deff-såser med kvarg

Först gjorde jag tacos. Det kommer dock bli utan bröd, men struntsamma. Eftersom det varken finns tacokrydda eller salsasås utan socker ute i butikerna fick jag göra eget.

1. Egen tacokrydda gör man som följer:



  • 3 msk anchochilipulver
  • 2 tsk paprikapulver
  • 3 msk spiskummin
  • 1/2 tsk salt
  • 1 tsk oregano
Ca 2 msk är lämpligt för 500gr köttfärs.

Värt att tänka på dock är att avsaknaden av socker verkligen märks i smaken, själv tog jag sockerfri ketchup som är sötad med stevia i färsen när jag stekte den för att få någon slags sötma.



2. Därefter gjorde jag en tacosås som blev en sammansättning av lite olika recept.



  • 1 halv finhackad gullök
  • 2 tsk (egentligen ska det vara vitvinsvinäger men det hade jag inte) balsamicovinäger
  • 1/2 tsk salt
  • 500g tomatkross
  • Tabasco efter tycke och smak
  • Cayennepeppar efter tycke och smak
  • 2 vitlöksklyftor
Börja med att bryna löken, häll därefter i resterande ingredienser och låt puttra en lång stund. Et voila!

3. Protein-guacamole



  • 2 st avocado
  • 250 gram kesella
  • Lite salt
  • Citronsaft
  • 2 klyftor vitlök
Den enda skillnaden här är att man har kesella eller kvarg istället för creme fraiche och jag kan säga att det är ingen skillnad i smak. Mums, 4 av 5 toasters!

4. Till sist gjorde jag två deff-röror. En som är tänkt till lax och den andra till kyckling.

Dijonröran

Pestoröran


Det är oerhört enkelt, den första röran gjorde jag på dijonsenap och kesella (var dock uppmärksamma på om dijonsenapen innehåller socker, den jag köpte gjorde inte det), grejen är att man behöver ingen stor klick för att det ska sätta mycket smak på röran, det blir mer som en touch på det hela men ändå gott eftersom deff-mat kan bli ganska ensidig och torr emellanåt.

Den andra röran gjorde jag på opastöriserad oregano som inte innehåller socker (jag vet inte om oregano brukar innehålla det dock) här är det samma sak man behöver inte alls ha en stor klick i kesellan för att det ska ge en god smak utan mer en liten touch på det hela.

Är man väldigt kalorihysterisk behöver man heller inte ha särskilt mycket "sås" till rätten utan mer så att det inte ska bli helt torrt.

För er som använder kvarg och inte visste detta innan kan jag för er egen skull informera - kvarg blir inte bra vid upphettning, jag har försökt att göra det på jättelåg värme till och med, den förvandlas till vatten så kvarg fungerar bara att göra kalla såser/röror med.

Så här blev köket efteråt, vår diskmaskin är trasig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar